Wyciąg z Instrukcji postępowania z dokumentacją medyczną
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 roku (T. j. Dz. U. z 2016 r., poz.1638 ze zm.).
Ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (T. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1318 ze zm.).
Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 roku o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2017 r., poz. 125, ze zm.).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 roku w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. z 2015 r., poz. 2069).
ROZDZIAŁ I OGÓLNE ZASADY POSTĘPOWANIA Z DOKUMENTACJĄ MEDYCZNĄ
Spółka prowadzi dokumentację medyczną pacjentów korzystających ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych przez podmioty lecznicze Spółki, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Dokumentacja medyczna, zwana dalej "dokumentacją", prowadzona jest w postaci papierowej i elektronicznej.
W Spółce wdrożono mechanizmy zapewniające regularną ocenę zawartości, kompletności oraz autoryzacji dokumentacji medycznej. W tym celu Prezes Zarządu powołał komisję ds. analizy i jakości dokumentacji medycznej. Do zadań Komisji należy: 1) monitorowanie zawartości, kompletności oraz autoryzacji dokumentacji medycznej; 2) ocena dokumentacji medycznej, która stanowi podstawę do wyciągania wniosków dotyczących zawartości, kompletności oraz autoryzacji w odniesieniu do poszczególnych oddziałów.
Przedmiotowa dokumentacja, tj. listy obecności oraz protokoły ze spotkań znajdują się u Przewodniczącego Komisji.
Szczegółowy zakres danych, które musi zawierać każdy rodzaj dokumentacji został określony w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 roku w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (T. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2069).
ROZDZIAŁ II PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH ZAWARTYCH W DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ Z UWZGLĘDNIENIEM PRAW PACJENTA
Prawa pacjenta do informacji. 1) Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia. 2) Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego ustawowy przedstawiciel mają prawo do uzyskania od lekarza przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu. 3) Pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel mają prawo do wyrażenia zgody na udzielenie informacji wymienionych w ust. 2 innym osobom. 4) Pacjent ma prawo żądać, aby lekarz nie udzielał mu informacji, o której mowa w ust. 2. 5) Po uzyskaniu informacji, o których mowa w ust. 2, pacjent ma prawo przedstawić lekarzowi swoje zdanie w tym zakresie. 6) W sytuacjach wyjątkowych, jeżeli rokowanie jest niepomyślne dla pacjenta, lekarz może ograniczyć informację o stanie zdrowia i o rokowaniu, jeżeli według oceny lekarza przemawia za tym dobro pacjenta. W takich przypadkach lekarz informuje przedstawiciela ustawowego pacjenta lub osobę upoważnioną przez pacjenta. Na żądanie pacjenta lekarz ma jednak obowiązek udzielić mu żądanej informacji. 7) Pacjent małoletni, który nie ukończył 16 lat, ma prawo do uzyskania od lekarza informacji, o których mowa w ust. 2, w zakresie i formie potrzebnej do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego. 8) Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego ustawowy przedstawiciel mają prawo do uzyskania od pielęgniarki przystępnej informacji o jego pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich.
Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych. 1) Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. 2) W celu realizacji prawa, o którym mowa w ust. 1 osoby wykonujące zawód medyczny są obowiązane zachować w tajemnicy informacje związane z pacjentem, w szczególności związane ze stanem zdrowia pacjenta. 3) Przepisu ust. 2 nie stosuje się, w przypadku gdy: a) tak stanowią przepisy odrębnych ustaw; b) zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób; c) pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy; d) zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń. 4) Osoby wykonujące zawód medyczny, udzielające świadczeń zdrowotnych, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3, są związane tajemnicą również po śmierci pacjenta.
Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej. 1) Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. 2) Dane zawarte w dokumentacji medycznej podlegają ochronie określonej w niniejszej Instrukcji oraz w przepisach odrębnych.
ROZDZIAŁ III ZASADY UDOSTĘPNIANIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
Zasady ogólne udostępniania dokumentacji medycznej. 1) W Spółce obowiązuje procedura udostępniania dokumentacji medycznej. 2) Spółka udostępnia dokumentację medyczną: a) pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu; b) osobie upoważnionej przez pacjenta; c) upoważnionym organom. 3) Po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia. 4) Dokumentacja medyczna może być udostępniana także: a) innym podmiotom udzielającym świadczenia zdrowotne, jeżeli jest ona niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych; b) organom władzy publicznej, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru; c) podmiotom o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności medycznej w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia; d) Ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonymi postępowaniami; e) uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie, którego dotyczy dokumentacja zostało przeprowadzone na ich wniosek; f) organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności - w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem; g) podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych - w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów; h) zakładom ubezpieczeń - za zgodą pacjenta; i) komisjom lekarskim podległym ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, wojskowym komisjom lekarskim oraz komisjom lekarskim Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Agencji Wywiadu, podległym Szefom Właściwych Agencji; j) lekarzowi i pielęgniarce w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia - w zakresie niezbędnym do jej przeprowadzenia; k) wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, o której mowa w art. 67e ust.1 ustawy, w zakresie prowadzonego postępowania; l) spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania przed komisją, o której mowa w pkt. 11; m) szkole wyższej lub jednostce badawczo-rozwojowej do wykorzystania dla celów naukowych - bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
Formy udostępniania dokumentacji medycznej. Dokumentacja jest udostępniana: 1) do wglądu na miejscu w podmiotach leczniczych lub w archiwum w obecności: a) Dyrektora ds. Leczniczych, b) lekarza prowadzącego albo lekarza odpowiedniej specjalności, c) innego upoważnionego pracownika Spółki; 2) poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii; 3) poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji (wykonując przedtem ich kopię). 4) Istnieje możliwość wysyłki wyciągów, odpisów lub kopii listem poleconym z potwierdzeniem odbioru.
Procedura udostępniania dokumentacji medycznej: 1) W celu uzyskania wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona przez niego, składa pisemny wniosek o wydanie dokumentacji medycznej (wzór stanowi załącznik) 2) W przypadku odbioru dokumentacji wymagane jest złożone przez pacjenta upoważnienie dostępu do informacji i dokumentacji medycznej; 3) Wniosek można pobrać i składać w Recepcjach obiektów szpitalnych i sanatoryjnych oraz w Biurze Zarządu w budynku Zarządu od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Spółki. Wniosek można także pobrać na stronie internetowej Spółki: www. uzdrowiskociechocinek.pl; 4) Wniosek można złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres: Spółka Uzdrowisko Ciechocinek S.A. ul. Kościuszki 10 87-720 Ciechocinek 5) Udostępnianie dokumentacji medycznej następuje bez zbędnej zwłoki w terminie ustalonym indywidualnie z pacjentem, nie dłuższym jednak niż 5 dni roboczych licząc od daty złożenia wniosku; 6) Dokumentację można odebrać osobiście u Kierownika Biura Zarządu po uprzedniej opłacie w Kasie Spółki lub przesłać pocztą osobie wnioskującej. 7) Wydanie kopii dokumentacji medycznej musi być potwierdzone podpisem wydającego i odbierającego oraz datą wydania na złożonym wniosku. 8) W przypadku braku możliwości udostępnienia dokumentacji medycznej wydaje się pismo o odmowie wydania dokumentacji podając w nim przyczynę odmowy.
Zasady odpłatności za udostępnianie dokumentacji medycznej. 1) Za udostępnienie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów lub kopii Spółka pobiera opłatę. 2) Podstawą wyliczenia kwoty odpłatności jest publikowana przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale. 3) Wysokość opłat na dzień 1 stycznia 2018 roku wynosi: a) za jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej – 5,00 zł; b) za jedną stronę kopii dokumentacji medycznej – 0,30 zł; c) za sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych, jeżeli zakład prowadzi dokumentację medyczną w formie elektronicznej – 1,50 zł. d) przy wysyłce dokumentacji pocztą doliczana jest opłata za list polecony z potwierdzeniem odbioru (zgodnie z aktualnym cennikiem firmy pocztowej). 4) W przypadku nie odebrania zleconej do kopiowania dokumentacji pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, osoba upoważniona przez pacjenta lub upoważniony organ pokrywa koszty sporządzonej kopii. 5) Opłat, o których mowa w ust. 1 i 3 nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych. 6) Kierownik Biura Zarządu odpowiedzialny jest za bieżącą aktualizację cennika opłat i podawanie go do wiadomości pracowników, interesantów w sposób zwyczajowo przyjęty w Spółce oraz zamieszczenie informacji na stronie internetowej www.uzdrowiskociechocinek.pl. Cennik aktualizowany jest na podstawie stosownego Zarządzenia Prezesa Zarządu.,
ROZDZIAŁ IV PRZECHOWYWANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
Spółka przechowuje dokumentację medyczną przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano w niej ostatniego wpisu, z wyjątkiem: 1) dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon; 2) zdjęć rentgenowskich, zdjęć mammograficznych, płyt CD z badaniem KT i RTG przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są przechowywane przez 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie; 3) skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia; 4) dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2 roku życia, która jest przechowywana przez okres 22 lat.
Po upływie okresu przechowywania dokumentacja medyczna jest niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła. Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona może zwrócić się z prośbą do Prezesa Zarządu o wydanie oryginału historii choroby dopiero po upływie okresu przechowywania dokumentacji medycznej, lecz nie później niż do końca pierwszego kwartału roku następnego po tym okresie.
Zobacz także
Oferta zabiegów
Profesjonalna i doświadczona kadra specjalistów oraz nowoczesna baza zabiegowa to gwarancja wysokiej jakości zabiegów. 180 lat zobowiązuje!
VOUCHER UPOMINKOWY to oryginalny pomysł na prezent, który trafi w gusta każdej obdarowanej osoby. To Ty decydujesz na jaką kwotę ma opiewać karta podarunkowa oraz co ma obejmować - weekend dla dwojga, tygodniowy pobyt rehabilitacyjny a może zabiegi lecznicze?